Co jsme prožili

Sem patří váš dlouhý nadpis

Váš text začíná právě zde. Klikněte a můžete začít psát. Aperiam eaque ipsa quae ab illo inventore veritatis et quasi architecto beatae.

První titulek

Váš text začíná právě zde. Klikněte a můžete začít psát. Laudantium totam rem aperiam eaque ipsa quae ab illo inventore.

Druhý titulek

Váš text začíná právě zde. Klikněte a můžete začít psát. Consequuntur magni dolores eos qui ratione voluptatem sequi nesciunt neque.


18.-22.1.2021

Putování se zimou

Do oblasti Arktidy, na ostrov Grónsko jsme se vydali s Čarovnou Pastelkou. Tedy s paní učitelkou, která má CD s písničkami o světě a jeho kontinentech. 

.

Polární záře nad Arktidou, medvědi, Velká Medvědice a Inuité, snažící se přizpůsobit změnám v přírodě- to vše jsme probírali s dětmi. Aktivity byly přizpůsobeny věku dětí. 

souhvězdí Malé a Velké medvědice (vyobrazeno různě dle zdroje)
souhvězdí Malé a Velké medvědice (vyobrazeno různě dle zdroje)
https://pisnicky-akordy.cz/jarek-nohavica/gronska-pisnicka

11.-15.1.2021

https://spisnickou.cz/bude-zima-bude-mraz

4.-8.1.2021             My tři králové aneb velká cesta za novými zážitky

Velká cesta nás inspirovala k objevování všeho možného. Od cesty tří mudrců, jejich darů, k čemu asi sloužily,

kolem útesů (kooperativní sluchové hry),

přes Alpy a Grónsko kvůli slepici v knize Velká cesta
až po procházku s důležitým posláním-kytkou pro seniory do domova u Moravy.

Taky jsme prozkoumali tři stejné plechovky a zjistili, že co je na venek stejné, může být uvnitř jiné. Nebo také, že nemůžeme vědět, jaký kdo je, dokud ho pořádně nepoznáme.

Zapomenuté vejce
Zapomenuté vejce

Než zazvoní zvoneček 

Poslední letošní téma není třeba obšírně vysvětlovat. Ať je toto období před Štědrým dnem plné radosti, těšení se a blízkosti srdcí.

Děti měly letos premiéru. Ty, které ještě nikdy nezažily vánoční besídku, tak dvojitou, protože letos naše školka připravila rodičům a blízkým překvapení v podobě natočené besídky.  Děti byly spoluautory kulis, kostýmů a rytmického i výrazového doprovodu:)

Také vyrobily nějaké dárečky, ať už pod vedením nebo vedením jejich vlastní fantazie a umu. Vystavte si je a pak pečlivě uložte, abyste si mohli připomínat tato léta, která tak rychle plynou...

Děkujeme za spolupráci a trpělivost, která nám (dětem i zaměstnancům) pomáhá. 


PF 2021 v růžových barvách přeje Montessori třída a celý vesmír :) 

Těšíme se na Vánoce

...ale máme i jiné potřeby vedle chystání dárečků a zpívání koled při tanečku...


Když Mikuláš naděluje

Týden utekl jako voda, Mikuláš s družinou nás obdarovali a my máme zážitky a také o čem přemýšlet. 

Když Mikuláš nadělil...
Když Mikuláš nadělil...

První sníh

Když napadl sníh, na zahradě bylo o zábavu postaráno.


Práce s emocemi

Nejen o tom jaký je Mikuláš, anděl a čert, ale také o tom, co "zlobení" přináší za emoce. Jak zlobíme, co to způsobuje a jak to napravit... O tom byla poslední ranní elipsa tématického týdne.


Video a fotografie najdete v průběhu prosince na portálu rajče.cz  


Děkujeme panu Galatíkovi a firmě G3 za výrobu planet pro obě Montessori třídy. 

23.-27.11.   Kam se schoval ježek...

Tento týden nás bavilo vyrábění z keramiky, z brambor, cvičení s relaxačními pomůckami (ježci) a ve čtvrtek uspávání ježků na zahradě. Zazpívali jsme jim a snad se jim bude hezky spát celou zimu.


O perníkové chaloupce (česká pohádka s písničkami)- Podívejte se a porovnejte jak to chodí u dětí z pohádky a jak u vás doma? Sledujte v přítomnosti dospělého, ať se můžete přitisknout, když baba Jaga vystrčí svůj nos...

Povídali jsme společně pohádku o dětech, které se ztratily v lese...která to asi byla? Proč se děti zatoulaly? Co byste dělaly vy, děti, kdybyste se ztratily? 


Děti hrály javajkové divadlo, rozvíjely jazykové schopnosti. Na pátečním představení přišlo spoustu diváků :) 

Vyrobily si princezny a prince, podpořily tak zručnost a fantazii.

Povídali jsme si o knihách a omalovánkách, pojmenovávali pohádkové postavy.

Spojit postavičku s místem, kde ji obvykle v knížce najdeme, byla hračka (viz. distanční vzdělávání v sekci co nás čeká).

Seznámily se s písní Malovaná pohádka z pera Jiřího Žáčka v úpravě Petra Jurkoviče.

Z her, které byly v nabídce se dětem líbily pohádkové pexesa, kostky s příběhem o Krtkovi a kalhotkách, dřevěné puzzle s krtkem a hradem, desková hru Zakletý zámek, pohádkové tiskátka a postřehové karty. 




Princezničky a princátka z království Monte


Na svatého Martina kouřívá se z komína

Na téma vesmír byl zvědavý i Martin na bílém koni. A přinesl zprávu, že zima přijde v ten správný čas. 

...začínáme se tedy chystat na příchod zimy a adventu. Pomaloučku, s ozdobami, trpělivě jeden po druhém,

pomáháme si, abychom to spolu dokázali.

Doma si upečte třeba svatomartinskou husu a k tomu domácí zelí, ať jsme zdraví. 

Postup

  1. Husu si nejprve připravte a nasolte. Z břišní dutiny vyjměte droby i přebytečný tuk. ...
  2. Nasolenou husu osušte a dutinu vyplňte jablky. ...
  3. Husu před pečením podlijte vodou a dejte péct do trouby rozehřáté na 120 °C. ...
  4. Upečenou husu dejte stranou a nechte v klidu odpočívat.



  • Pověděli jsme si a společně zahráli  legendu o sv.Martinovi, zahráli si pohybovou hru Zlatá brána
  • Také jsme opakovali a učili se pojmenovat nové tvary. Anglicky je pak kreslili nohama do vzduchu. 

  • Hráli jsme sluchové hry, poznávali zvuky i materiály. 
  • Při poslechu písně Kolik je na světě si děti mohly zapamatovat melodii a obsah, při další aktivitě označily obrázek, který zaslechly v písni. 
  • Podívali jsme se do světa a řekli si, co je svět, pojmenovali světové strany a poskládali kontinenty s názvy na mapu. Při cestě do Jižní Ameriky si děti zatancovaly spontánně na hudbu z West Side Story.
  • děti si namalovaly planetu podle svých představ (akvarel)
  • seznámily se s fantastickými příběhy z knihy Alenka z planety Země


V rámci kosmické výchovy si děti hrály na vesmírné meteority dopadající na planety. Seznámily se tak s TV pomůckou:granátem a koulí. Zkusily si také zvednout medicimbál tzv.mrtvým tahem, aby dokázaly zpevnit tělo a správně zvednout těžký předmět. Krátké video najdete níže...

Vyletěl si pyšný drak, vyletěl až do oblak...

...a byl tak pyšný, že si myslel, že může cokoliv. A tak letěl dál a dál, až nad oblaka, do vesmíru a ke Slunci a tam ... 

Co by se stalo, kdyby se jakýkoli předmět přiblížil Slunci, středu naší galaxie? 

Slunce-střed naší galaxie zvané Mléčná dráha.

Průměr 1m jako ekvivalent měřítka k dalším rozměrům planet. 

Pomůcky: červenomodrá tyč, tužka, balicí papír, nůžky. Žluté listy, lepidlo, zlatý staniol. 

planety naší soustavy v poměru k jednometrovému slunci
planety naší soustavy v poměru k jednometrovému slunci
čas na sestrojení rakety
čas na sestrojení rakety
hledání písmen, skládání slov dle předlohy
hledání písmen, skládání slov dle předlohy
pohyb kolem osy
pohyb kolem osy
stále je o čem povídat
stále je o čem povídat

Začátek týdne patřil hrám a vyrábění draků a motivační příběh nás přenesl až vysoko a daleko k planetám a jejich zvukům

Děti udělaly tolik věcí, že se jim nejspíš celý týden budou promítat do snů. Vyzkoušely si nejen skládání písmen s názvy planet, ale i hledání slov, vykreslování planet podle kartiček s fotografiemi planet, v distančním vzdělávání psaní názvů planet tužkou, vystřihování planet i grafomotorické listy s dráčkem. 

Někteří se pustili do výroby knížky o naší sluneční soustavě. Taky byla vyrobena raketa a s pár dětmi jsme letěli do vesmíru raketou Apollo 321 :) S anglickou navigací jsme doletěli do temné chodby se svítícími hvězdami. A nezapomněli jsme se vrátit zpět na Zemi. 

maminka astronautka
maminka astronautka
Kam doletí Áďa?
Kam doletí Áďa?
Ve vajíčku děti pozorovaly souhvězdí)
Ve vajíčku děti pozorovaly souhvězdí)
zrcadlo, zrcadlo,...
zrcadlo, zrcadlo,...

Píseň "Vyletěl si pyšný drak" nabízí pohyb, tanec, doprovodné otázky o pýše...


Výroba oříškové dobroty

Sešlo se nám několik louskáčků a děti poměřily své síly s ořechem lískovým i vlašským.

Kolik je na obrázku louskáčků, kolik ořechů?

Kdo se snaží rozlousknout oříšek?

Ranní parta

Procházka k Bagráku

Mlha byla dopoledne ještě nad vodou, ale než jsme obešli Bagrák, sluníčko ji rozpustilo.

Klikněte a můžete začít psát. 

Příroda v tomto čase odhaluje spoustu zajímavostí.

kůrovec a jeho cestičky pod kůrou

zvukový kvíz- poznávání hlasů/zvuků zvířat

Zvířátka v lese a na poli

S pohádkou Boudo, budko jsme se s dětmi vydali do lesa a při dramatizaci pohádky si děti zkusily zapamatovat jména všech zvířátek. Zvládli byste to také


Děkujeme Honzovi a Evě z kavárny NAKAFE v Kroměříži za vytisknutí "Abecedy minerálů".

Děti s ní pracují, skládají minerály na počáteční písmeno a při hledání toho správného se dokáží koncentrovat a tak zklidnit.


Procházka nám dnes umožnila vyhledávat, pozorovat a vnímat břízy, pohladili jsme je větvičkami, které jsme našli na ulomené větvi. Ptali jsme se jich: "Břízo, břízo zelená, nebolí tě kolena?" Našli jsme celou zoologickou a botanickou zahradu kolem bříz. Děti viděly 3 břízy vedle sebe, z nichž prostřední měla na kůře prasklinu a malé choroše. Tak jsme zvedli hlavy a uviděli jsme, že strom nemá, na rozdíl od sousedních stromů, listy. Jen suché větve. 

Také jsme po návratu zjistili, kdo svou větvičku donesl zpět do školky... (trénujte tuto aktivitu a časem se podaří všem. Předejdete tak ztraceným papučím, sešitům či zatoulaným mikinám ve škole :)


- ukazovali jsme si jak se pracuje s některými Montessori pomůckami
- povídali jsme si o tygrovi

- hledali si úkryt coby brouci: 

Leze,leze brouk,

vítr do něj fouk.

Položil ho na záda,

kope, kope nohama.

- koncentrovali jsme se v "lodičce"

- dávali si svíčkovou s knedlíkem

- povídali si o pocitech, zkoušeli je najít v těle a vědomě uvolnit či nechat negativní emoci odejít



Výlet na Barbořinu

Autobusem tam a zpět, dětí bylo víc než pět. 

Kdo tam byl, vstoupit moh, tichým krokem malých noh.

Skřítkům domek postavit, u toho se pobavit,

co se v lese děje, jestli se tu sojka směje.

Po svačince na klouzačku a do školky na spinkačku. 

Les jsme při odchodu zamkli básničkou:

ZAMYKÁM LES

Zamykám, zamykám les, aby sem nikdo nelez. 

Ani kočka ani pes.

Vleze-li sem bába, ať z ní bude žába.

Vleze-li sem dědek, ať z něj bude dudek.

Vleze-li sem panna, ať z ní bude srna.

Vleze-li sem mládenec, ať z něj bude mravenec.

Vleze-li sem tetka, ať z ní bude kytka.

Vleze-li sem strýc (strýček), ať z něj bude sýc (sýček).


V lese jsme objevili nějaké obydlí, nejspíš kryt. 

V dálce jsme viděli Hostýnské vrchy a kopec se sv.Hostýnem. https://cs.wikipedia.org/wiki/Host%C3%BDnsk%C3%A9_vrchy

Před stavbou domečků pro skřítky děti poslouchaly Stromovou pohádku (inspirováno knihou Kouzelník Futuro a jeho přátelé od Pavla Bezděčky) a mohly tak přemýšlet, čím je tvořen les.

https://photos.app.goo.gl/NGm3Y6hv8YJSmQLq7

Trinomická krychle

Takto vypadá nachystaná pomůcka ke hře

Zvládli byste poskládat správně všechna 3 patra jen podle toho, co vidíte na fotce?

Když děti vidí spoustu kostiček různých tvarů i barev, potřebují systém a vidět, jak s pomůckou pracovat. Tak až si na nás v budoucnu vzpomenou při vzorci pro výpočet objemu krychle, bude to radost...


Moštování

6.10.2020

Ten umí to a ten zas tohle a všichni dohromady udělají.....MOŠT. Když se spojí chuť a nadšení, zvládneme téměř cokoliv a s pomocí pana školníka a paní ředitelky to jde téměř samo. 


ŠMUDLINKA A JEHO KAMARÁDI

30.9.2020

Ve středu k nám do školky zavítalo loutkové divadlo se Šmudlinkou a jeho kamarády. Děti shlédli tři příběhy zaměřené na zdraví a hygienu. Nemocnému Šmudlinkovi poradili, jak používat kapesník a při kýchaní si zakrývat ústa, správně rozpoznat a určit ovoce a zeleninu a proč je důležité čistit si zoubky.



Lebedovský mlýn

17.09.2020

S menším zpožděním, ale přece jsme ve čtvrtek dopoledne dorazili na Lebedovský mlýn, kde nás hned při příchodu očekávala paní Jana Galatíková s talířem plným domácího ovoce ke svačince.  Poté jsme si prošli celou farmu, zjistili, jaká zvířata na farmě chovají, k čemu nám slouží a jak je důležité se o ně starat a vůbec, jak se v přítomnosti zvířete chovat. Společnost nám dělali dva psí kamarádi Vok a Eda.

Vyzkoušeli jsme si, kolik práce dá zamést maštali, vyčistit stáj, vyčesat poníky a nakrmit je sušenými jablíčky. Odměnou za, snad dobře, vykonanou práci, nám bylo svezení na poníkovi a domácí ovocná zmrzlina. 


naše ovoce, ze stromu u domu

Zajímáme se o podzimní ovoce. To, které dozrává, to, které zpracováváme doma.

Zájem dětí o ovoce (jídlo všeobecně) začíná motivací. Děto pozorují, jak ostatní zacházejí s ovocem, jak jej chystají, co z něj připravují. 

My ve školce jej ochutnáváme, malujeme, všímáme si, jak vypadá uvnitř, hrajeme si s obrázky i plody. 

Zaměřujeme se na původní české ovoce - jablka, hrušky, trnky. A máme také méně obvyklou mišpuli. 


Pouštíme si ke sbírání ovoce píseň Strom od P.Ebena...

https://www.supraphonline.cz/album/843-eben-fischer-elce-pelce-kotrmelce?trackId=12507

VÝLET NA ZÁMEČEK

10.09.2020

Druhý týden v září jsme podnikli výlet do lokality Zámeček do Dolních zahrad. Přírodní park nám představil svoji ranní tvář, rosu, probouzející se obyvatele, ranní ptačí zpěv a rozvíjející se květy. 

Pozorovali jsme ještěrku, hledali zpívající ptáky ve větvích stromů, tvořili obrázky z přírodnin a při pikniku si pochutnali na svačince. Došli jsme až na louku plnou ocúnů, kde si děti mohly z důvodu, že jsou jedovaté, ke květinám pouze přivonět. Podnikli jsme závod ve dvojicích a kamarádům fandili. Děti poznávaly a pojmenovávaly známé i méně známé rostliny a stromy. Také jsme se učili, jak se na návštěvě v lese chováme.