Co jsme prožili


Bublanina v podání budoucích školáků, s jahodami a třešněmi z vlastní zahrádky.



Výlet dětí do  Ekocentra Lipka v Prostějově  24.6.2021

Výlet dětí na Lebedovský mlýn 



ZOO - exotická zvířata (Afrika)


Děti si osvojily druhy zvířat žijících na tomto kontinentě, zpívali jsme spolu několik písniček, česky, anglicky, poslouchaly i 2 africké písně. Podívali jsme se na krátký dokument z Keni o Masajích. V kroužku Malý objevitel jsme si povídali o egyptských pyramidách a jejich stavbě (materiál, účel). Z živočišného uhlí a matcha čaje jsme namíchali barvy na obličej a namalovali se jako masajští tanečníci (náčelníci, bojovníci). Děti si prohlížely vlajky z Afriky a porovnávaly barvy, umístili jsme keňskou vlajku na mapu světa. Na nástěnce jsou zebry a žirafy, nějaké pracovní listy a projekt Afrika. Děti také pozorovaly stíny zvířat na sluci a mohly zaznamenat pohyb Země během jedné hodiny strávené venku. Uvnitř je obkreslovaly.

Keňa
Keňa

NA LOUCE A U VODY

Téma poskytlo dětem celou řadu aktivit.Ve třídě hledaly dvojice stejných obrázků rozličného hmyzu, tvořily posloupné řady od nejmenšího po největší, počítaly skupinky broučků, šneků či housenek. Podle návodu vytvářely medové plástve včelek. Také si mohly detailně prozkoumat skutečné plástve, brouky, housenky, včelu, ruměničku, můru a dokonce i slepýše. Z barevných ponožek a dutého vlákna si sami vyrobily veselé housenky, s kterými mnozí ještě ten den usínaly.

V další dny si ještě poskládaly žížalky z barevných pruhů papíru a strašidelné pavouky. Na zahradě jsme společně postavili z polínek, rákosu a mechu obydlí pro včelky samotářky a z keramického květináče domek pro škvora. A v pátek jsme společně oslavily svátek dětí zábavným dopolednem.

Děkujeme rodičům za skvělou spolupráci, přinesení molitanu, ponožek i hmyzáků!!


DOPRAVA

Toto téma nás zavedlo do Podzámecké zahrady na projížďku tamějším elektrovláčkem, kde děti pozorovaly zákoutí  rozlehlého parku. Pan průvodce Ondra pokládal dětem otázky a cestou pouštěl mmj.písničky z dílny pánů Uhlíře a Svěráka.

Na letiště za sluncem i větrem jsme se vydali kolem řeky Moravy a viděli několik letadel, o kterých nám povídali zkušení letci. Děkujeme panu Kuchaři za krásné dopoledne. 

Dopravní hřiště v blízkosti MŠ bylo bojištěm s neznámou na každém úseku. Děti na svých odrážedlech a koloběžkách bedlivě sledovaly semafory, správně zatáčely, aby nevjely do protisměru a snažily (alespoň to tak vypadalo:) se vyznat ve významu dopravních značek. 


Domácí zvířata

V rámci tohoto projektu jsme s dětmi navštívili jarní Podzámeckou zahradu. Cílem byl hlavně hospodářský dvůr a jeho zvířecí obyvatelé. Ale již od vstupu do této zelené nádhery, jsme se zaposlouchali do zvuků přírody. Ať už to byly žáby a jejich jarní námluvy, ptáci či nejrůznější zástupci hmyzí říše. A hlavně vznešení pávi, nejznámnější obyvatelé této zahrady. V hospodářském dvoře děti pozorovaly divoké husy, hrdličky, holuby, krocany a různé druhy kačen. Vzduch byl krásně provoněn kvetoucími magnoliemi, kaštany, travinami, záplavou medvědího česneku a čersvě osázenými květinovými záhony. Celé dopoledne jsme si s dětmi príma užili a už se těšíme na další podobný výlet. V dalších dnech si děti z keramické hlíny vyrobily podkovu pro štěstí. Tohle tvoření většinu z nich hodně baví a tak už připravuji další.

Děti se naučily několik veselých písniček o zvířatech, zahrály si zajímavé pohybové hry, dozvěděly se zajímavosti ze života zvířat a prostřednictvím veselých kostýmů si na zvířata mohly i zahrát.


MÍSTO, KDE BYDLÍM, KDE SE DOBŘE CÍTÍM

Děti se učí někam patřit. Kromě toho, že bydlí v bytě nebo domě, získávaly povědomí o širším okolí, státu, kontinentu, světě, vesmíru. Se staršími dětmi jsme šli do podrobností. 

Týden v duchu bydlení zahrnoval i zásady stavitelství - pravý úhel, pokoušel fantazii s použitím konstrukčních trojúhelníků, přinesl témata, se kterými jsme nepočítali. Příroda přináší a přijímá zpět vše, co v ní vzniklo. Se skupinou dětí jsme pochovali krtka pod ořešák americký za domečkem. 


Já a moje rodina, maminky mají svátek

Minulý týden jsme si ve třídě povídali o rodině, o tom, co pro nás znamená slovo domov. Vrámci projektu si děti vyrobily skládací domeček a pro maminky prání a vyplétané srdíčko. Pro babičky z blízkého domova seniorů děti nadšeně vyzdobily květináčky. Využily k tomu akrylové barvy, barevné jarní samolepky, barevnou skleněnou mozaiku i bavlněnou krajku.

zdobení květináčků
zdobení květináčků
vyplétaná srdíčka
vyplétaná srdíčka

Ve čtvrtek si děti společně připravily pomazánku s medvědím česnekem. Samy míchaly, krájely, hotovou pomazánku si samy namazaly na chleby a s chutí snědly. A k tomu ještě jablíčko.

děláme pomazánku
děláme pomazánku
krájení medvědího česneku
krájení medvědího česneku
ochutnávka
ochutnávka

Děti se shodly, že si něco podobného vyrobí i doma. Tak nám dejte vědět, jak to dopadlo! Přeji veselé kuchtění. Sima


Jaro ťuká na dveře, sluníčko mu otevře

Mravenčí stezkou 

V pátek 30.dubna jsme s dětmi využili nabídku Muzea Kroměřížska a hned po svačince jsme naložili svoje batůžky, obuli ty správné boty do nepohody a vyrazili na Mravenčí stezku. Tu pracovníci muzea připravili na kopci Barbořina, s krásným výhledem na Kroměříž.

Do části Barbořina jsme se dopravili městskou dopravou a pak už nás čekal mírný kopeček až k samotnému lesu. Do zad nás krásně hřálo jarní sluníčko a vzduch voněl květy ovocných stromů, pampeliškami, narcisy, modřenci a dech beroucími květy magnólií z okolních zahrad. Až k lesu nás provázel zpěv kosů, brhlíků, drozdů červenek či zvědavé sojky.

N prvním stanovišti nás uvítal mravenec Jaroslav, neboli Jaroušek, který se stal naším průvodcem po stezce.

mravenec Jaroušek
mravenec Jaroušek


Na každěm stanovišti se děti dověděly spoustu zajímavostí ze života mravenců a poznávaly květiny rostoucí v lese. Překvapením pro ně bylo zjistění, jak dobře zorganizovaný je život v mraveništi, že každý její obyvatel má svou důležitou úlohu, že nové mravenečky přivádí na svět jediná mravenčí královna či, že jeden mravenec dokáže unés náklad, který je několikanásobně těžší než samotný mravenec.

Samozřejmě nesměla chybět malá přestávka na posilující svačinku. Ale než se děti vrhly na své batůžky, měly za úkol najít jednu fialku a ochutnat ji. Někdo ji slupl hned, někdo chvilku váhal, ale nakonec ji také ochutnal. Někomu tak zachutnala, že si dal ještě jednu.


Na každém stanovišti na nás čekal nejen malý úkol, ale také část tajemného kódu. Ty jsme si postupně zapisovali a na konci stezky z nich sestavili celé heslo.

Po splnění posledního úkolu jsme se sešli pod stromovou pergolou, kde jsme tanečkem a písničkou vzdali hold lesu, přírodě a také všem babkám bylinkářkám a léčitelkám, které v dávných dobách lidé nesprávně označovali za čarodějnice.

A pak už jsme nasadili batůžky a kopeček dolů k autobusové zastávce jsme seběhli lehounce jako motýlci , kteří nás celý den provázeli.

Cestou jsme vyslali posly, kteří pro nás v Muzeu Kroměřížska získali krásné placky s mravencem Jaroslavem a něco dobrého na zoubek.

Celý výlet se náramně vydařil a my už se těšíme, až se ve školce všichni sejdeme a vydáme se společně na další cestu za objevováním krás naší kouzelné krajiny.

první úkol
první úkol
společný taneček a písnička
společný taneček a písnička

Jak jsme oslavili Den Země

Ve čtvrtek 22.dubna jsme si nejprve s dětmi ve třídě povídali o tom, jak se v naší zemi třídí odpad a co znamená slovo recyklace. Pak si děti zahrály na třídiče a připravené obaly společně roztřídily do barevných kontejnerů. Potom jsme se vydali do naší zahrady. Tady už na děti čekalo několik stanovišť, kde ukázaly svoje znalosti ze světa zvířat, rostlin a ochrany přírody. Postupně jsme společně navštívili stanoviště u motýlka, u včelky, u zajíce Ouška a u strejdy kapříka. Tomu děti pomohly vyčistit jeho rybníček od spousty odpadků.

Celý den si děti hezky užily a za svoje znalosti a dovednosti byly odměněny medailí s naší modrou planetou a kornoutkem sladkostí.



naše zemička
naše zemička
recyklace - legrace
recyklace - legrace
určování květin
určování květin
čistíme rybníček
čistíme rybníček

Ochrana naší planety Země



Přiletěli čápi

Společně sledujeme čapí pár online a radujeme se z první snůšky. Video živě najdete pod týdenním tématem v sekci Co nás čeká.


KNIHA A JÁ 


VELIKONOCE JSOU SVÁTKY JARA

Jak se panna cotta připravuje

  1. namočit želatinu.
  2. vypláchnout misky studenou vodou.
  3. přivést smetanu k varu, rozpustit v ní cukr a vyluhovat v ní vanilku nebo jiné chutě
  4. smíchat nabobtnanou želatinu s horkou smetanou.
  5. nalít směs do misek a zavřít do lednice.

Voláme sluníčko!

15.-19.3. Chráníme si své zdraví

Toto téma nabízí možnost zabývat se zdravím těla, mysli, bezpečností na hřišti i mimo něj, na zahradě, ve městě i doma...

Každý si může na jaře nasadit nebo předpěstovat něco zdravého. Ale je třeba si to bobře promyslet a spočítat: 1+1=2


PŘÍBĚH BRABRAMBORY (bude doplněno po nasbírání foto materiálu)

Když jsme s dětmi sázeli brambory, byly to dvě malé naklíčené hroudy tak akorát do dětské ručky. Vyrostly obě a na podzim 2020 jsme sklízeli úrodu. Tu jsme zvážili, zpracovali a uspokojili své chutě ve spolupráci s našimi kuchařkami (pěkně dozlatova upekly bramborové hranolky). A jedna brambora nám zbyla pro pokus. Ten je nyní ve třídě nad pětilitrovou sklenicí a lze pozorovat spletitost kořenového systému brambory a její nadzemní části světlem rychle rostoucí vysoko nad bramboru. Zkusíme náš pokus přeměnit v projekt pozorování v hlíně. To bude obnášet naplnění sklenice hlínou a částečně vlastním kompostem. Zkrácení nadzemní části, aby nebrala z brambory všechnu energii. Je to interiérový pokus, alespoň prozatím, protože venku ještě budou mrazy pokoušet odolnost rostlin.

Josefínka pěstuje pažitku
Josefínka pěstuje pažitku


8.-12.3. JAR PRÁZDNINY - nezahálíme

1.-5.3. Chráníme si své zdraví

Úkoly plníme i na dálku. Děti rozvíjí myšlenku úkolů na téma zdraví. Tento týden se zabýváme zdravými smysly.


Čas, hodiny

 Minuty, hodiny...ani o vteřinu déle nám netrvalo zabývat se měřením času, povídáním o částech dne, dnech  týdnu, měsících, obdobích. 


Čím budou až vyrostou?

Kdo ví? Třeba ten, co sedává v koutě bude útočníkem národního týmu a ten, co nevydrží sedět vymyslí v laboratoři něco inovátorského...

básnička Kominík-František Hrubín

písnička Pec nám spadla 

pohybové hry s písničkou: Zajíček v své jamce, Za tou naší pšenicí


8.-12.2. Karnevalový týden a přípravy na Masopust...

Kromě povídání o tradicích, maskách a zdobení koláčů si děti vyrobily i vlastní tvaroh. Trénovaly paměť, rozlišovaly odstíny barev a hrály spoustu her. Každý den mohly přijít v jiné masce.

výroba tvarohu
výroba tvarohu
https://www.spektrumzdravi.cz/dobry-kontakt/dobry-kontakt-vareni-domaci-tvaroh-recept-tak-jednoduchy-ze-uz-tvaroh-nebudete-muset-nikdy-kupovat

Návrháři oblečení a doplňků

Tento týden děti objevují taje látek, návrhářů, kolekcí a prací s různými nástroji z šicí dílny.

V návrhářské dílně

Nejprve je třeba nachystat si potřebný materiál. 

Látky podle barev, aby ladily.

Vyzkoušet, jestli budou jednotlivé kousky z kolekce k sobě ladit.

Zkouška látek na figurínu dospělého nebo dítěte.

Zkouška hotových šatů, případná úprava.

Jak jsme pěstovali svetr

Děti se divily, když slyšely název, ale při poslouchání příběhu s ilustracemi pochopily, jak je to myšleno. Hrály potom vlněnou hru na poznávání barev, protahovaly se jako kočky a ... (bude doplněno)

Pobyt venku na sluníčku:


Radost seniorům

Abychom udělali radost těm, kteří se mohou cítit osamocení, zanesli jsme s dětmi začátkem roku květinu babičkám a dědečkům. 


18.-22.1.2021

Putování se zimou

Do oblasti Arktidy, na ostrov Grónsko jsme se vydali s Čarovnou Pastelkou. Tedy s paní učitelkou, která má CD s písničkami o světě a jeho kontinentech. 

.

Polární záře nad Arktidou, medvědi, Velká Medvědice a Inuité, snažící se přizpůsobit změnám v přírodě- to vše jsme probírali s dětmi. Aktivity byly přizpůsobeny věku dětí. 

souhvězdí Malé a Velké medvědice (vyobrazeno různě dle zdroje)
souhvězdí Malé a Velké medvědice (vyobrazeno různě dle zdroje)
https://pisnicky-akordy.cz/jarek-nohavica/gronska-pisnicka

11.-15.1.2021

https://spisnickou.cz/bude-zima-bude-mraz

4.-8.1.2021             My tři králové aneb velká cesta za novými zážitky

Velká cesta nás inspirovala k objevování všeho možného. Od cesty tří mudrců, jejich darů, k čemu asi sloužily,

kolem útesů (kooperativní sluchové hry),

přes Alpy a Grónsko kvůli slepici v knize Velká cesta
až po procházku s důležitým posláním-kytkou pro seniory do domova u Moravy.

Taky jsme prozkoumali tři stejné plechovky a zjistili, že co je na venek stejné, může být uvnitř jiné. Nebo také, že nemůžeme vědět, jaký kdo je, dokud ho pořádně nepoznáme.

Zapomenuté vejce
Zapomenuté vejce

Než zazvoní zvoneček 

Poslední letošní téma není třeba obšírně vysvětlovat. Ať je toto období před Štědrým dnem plné radosti, těšení se a blízkosti srdcí.

Děti měly letos premiéru. Ty, které ještě nikdy nezažily vánoční besídku, tak dvojitou, protože letos naše školka připravila rodičům a blízkým překvapení v podobě natočené besídky.  Děti byly spoluautory kulis, kostýmů a rytmického i výrazového doprovodu:)

Také vyrobily nějaké dárečky, ať už pod vedením nebo vedením jejich vlastní fantazie a umu. Vystavte si je a pak pečlivě uložte, abyste si mohli připomínat tato léta, která tak rychle plynou...

Děkujeme za spolupráci a trpělivost, která nám (dětem i zaměstnancům) pomáhá. 


PF 2021 v růžových barvách přeje Montessori třída a celý vesmír :) 

Těšíme se na Vánoce

...ale máme i jiné potřeby vedle chystání dárečků a zpívání koled při tanečku...


Když Mikuláš naděluje

Týden utekl jako voda, Mikuláš s družinou nás obdarovali a my máme zážitky a také o čem přemýšlet. 

Když Mikuláš nadělil...
Když Mikuláš nadělil...

První sníh

Když napadl sníh, na zahradě bylo o zábavu postaráno.


Práce s emocemi

Nejen o tom jaký je Mikuláš, anděl a čert, ale také o tom, co "zlobení" přináší za emoce. Jak zlobíme, co to způsobuje a jak to napravit... O tom byla poslední ranní elipsa tématického týdne.


Video a fotografie najdete v průběhu prosince na portálu rajče.cz  


Děkujeme panu Galatíkovi a firmě G3 za výrobu planet pro obě Montessori třídy. 

23.-27.11.   Kam se schoval ježek...

Tento týden nás bavilo vyrábění z keramiky, z brambor, cvičení s relaxačními pomůckami (ježci) a ve čtvrtek uspávání ježků na zahradě. Zazpívali jsme jim a snad se jim bude hezky spát celou zimu.


O perníkové chaloupce (česká pohádka s písničkami)- Podívejte se a porovnejte jak to chodí u dětí z pohádky a jak u vás doma? Sledujte v přítomnosti dospělého, ať se můžete přitisknout, když baba Jaga vystrčí svůj nos...

Povídali jsme společně pohádku o dětech, které se ztratily v lese...která to asi byla? Proč se děti zatoulaly? Co byste dělaly vy, děti, kdybyste se ztratily? 


Děti hrály javajkové divadlo, rozvíjely jazykové schopnosti. Na pátečním představení přišlo spoustu diváků :) 

Vyrobily si princezny a prince, podpořily tak zručnost a fantazii.

Povídali jsme si o knihách a omalovánkách, pojmenovávali pohádkové postavy.

Spojit postavičku s místem, kde ji obvykle v knížce najdeme, byla hračka (viz. distanční vzdělávání v sekci co nás čeká).

Seznámily se s písní Malovaná pohádka z pera Jiřího Žáčka v úpravě Petra Jurkoviče.

Z her, které byly v nabídce se dětem líbily pohádkové pexesa, kostky s příběhem o Krtkovi a kalhotkách, dřevěné puzzle s krtkem a hradem, desková hru Zakletý zámek, pohádkové tiskátka a postřehové karty. 




Princezničky a princátka z království Monte


Na svatého Martina kouřívá se z komína

Na téma vesmír byl zvědavý i Martin na bílém koni. A přinesl zprávu, že zima přijde v ten správný čas. 

...začínáme se tedy chystat na příchod zimy a adventu. Pomaloučku, s ozdobami, trpělivě jeden po druhém,

pomáháme si, abychom to spolu dokázali.

Doma si upečte třeba svatomartinskou husu a k tomu domácí zelí, ať jsme zdraví. 

Postup

  1. Husu si nejprve připravte a nasolte. Z břišní dutiny vyjměte droby i přebytečný tuk. ...
  2. Nasolenou husu osušte a dutinu vyplňte jablky. ...
  3. Husu před pečením podlijte vodou a dejte péct do trouby rozehřáté na 120 °C. ...
  4. Upečenou husu dejte stranou a nechte v klidu odpočívat.



  • Pověděli jsme si a společně zahráli  legendu o sv.Martinovi, zahráli si pohybovou hru Zlatá brána
  • Také jsme opakovali a učili se pojmenovat nové tvary. Anglicky je pak kreslili nohama do vzduchu. 

  • Hráli jsme sluchové hry, poznávali zvuky i materiály. 
  • Při poslechu písně Kolik je na světě si děti mohly zapamatovat melodii a obsah, při další aktivitě označily obrázek, který zaslechly v písni. 
  • Podívali jsme se do světa a řekli si, co je svět, pojmenovali světové strany a poskládali kontinenty s názvy na mapu. Při cestě do Jižní Ameriky si děti zatancovaly spontánně na hudbu z West Side Story.
  • děti si namalovaly planetu podle svých představ (akvarel)
  • seznámily se s fantastickými příběhy z knihy Alenka z planety Země


V rámci kosmické výchovy si děti hrály na vesmírné meteority dopadající na planety. Seznámily se tak s TV pomůckou:granátem a koulí. Zkusily si také zvednout medicimbál tzv.mrtvým tahem, aby dokázaly zpevnit tělo a správně zvednout těžký předmět. Krátké video najdete níže...

Vyletěl si pyšný drak, vyletěl až do oblak...

...a byl tak pyšný, že si myslel, že může cokoliv. A tak letěl dál a dál, až nad oblaka, do vesmíru a ke Slunci a tam ... 

Co by se stalo, kdyby se jakýkoli předmět přiblížil Slunci, středu naší galaxie? 

Slunce-střed naší galaxie zvané Mléčná dráha.

Průměr 1m jako ekvivalent měřítka k dalším rozměrům planet. 

Pomůcky: červenomodrá tyč, tužka, balicí papír, nůžky. Žluté listy, lepidlo, zlatý staniol. 

planety naší soustavy v poměru k jednometrovému slunci
planety naší soustavy v poměru k jednometrovému slunci
čas na sestrojení rakety
čas na sestrojení rakety
hledání písmen, skládání slov dle předlohy
hledání písmen, skládání slov dle předlohy
pohyb kolem osy
pohyb kolem osy
stále je o čem povídat
stále je o čem povídat

Začátek týdne patřil hrám a vyrábění draků a motivační příběh nás přenesl až vysoko a daleko k planetám a jejich zvukům

Děti udělaly tolik věcí, že se jim nejspíš celý týden budou promítat do snů. Vyzkoušely si nejen skládání písmen s názvy planet, ale i hledání slov, vykreslování planet podle kartiček s fotografiemi planet, v distančním vzdělávání psaní názvů planet tužkou, vystřihování planet i grafomotorické listy s dráčkem. 

Někteří se pustili do výroby knížky o naší sluneční soustavě. Taky byla vyrobena raketa a s pár dětmi jsme letěli do vesmíru raketou Apollo 321 :) S anglickou navigací jsme doletěli do temné chodby se svítícími hvězdami. A nezapomněli jsme se vrátit zpět na Zemi. 

maminka astronautka
maminka astronautka
Kam doletí Áďa?
Kam doletí Áďa?
Ve vajíčku děti pozorovaly souhvězdí)
Ve vajíčku děti pozorovaly souhvězdí)
zrcadlo, zrcadlo,...
zrcadlo, zrcadlo,...

Píseň "Vyletěl si pyšný drak" nabízí pohyb, tanec, doprovodné otázky o pýše...


Výroba oříškové dobroty

Sešlo se nám několik louskáčků a děti poměřily své síly s ořechem lískovým i vlašským.

Kolik je na obrázku louskáčků, kolik ořechů?

Kdo se snaží rozlousknout oříšek?

Ranní parta

Procházka k Bagráku

Mlha byla dopoledne ještě nad vodou, ale než jsme obešli Bagrák, sluníčko ji rozpustilo.

Klikněte a můžete začít psát. 

Příroda v tomto čase odhaluje spoustu zajímavostí.

kůrovec a jeho cestičky pod kůrou

zvukový kvíz- poznávání hlasů/zvuků zvířat

Zvířátka v lese a na poli

S pohádkou Boudo, budko jsme se s dětmi vydali do lesa a při dramatizaci pohádky si děti zkusily zapamatovat jména všech zvířátek. Zvládli byste to také


Děkujeme Honzovi a Evě z kavárny NAKAFE v Kroměříži za vytisknutí "Abecedy minerálů".

Děti s ní pracují, skládají minerály na počáteční písmeno a při hledání toho správného se dokáží koncentrovat a tak zklidnit.


Procházka nám dnes umožnila vyhledávat, pozorovat a vnímat břízy, pohladili jsme je větvičkami, které jsme našli na ulomené větvi. Ptali jsme se jich: "Břízo, břízo zelená, nebolí tě kolena?" Našli jsme celou zoologickou a botanickou zahradu kolem bříz. Děti viděly 3 břízy vedle sebe, z nichž prostřední měla na kůře prasklinu a malé choroše. Tak jsme zvedli hlavy a uviděli jsme, že strom nemá, na rozdíl od sousedních stromů, listy. Jen suché větve. 

Také jsme po návratu zjistili, kdo svou větvičku donesl zpět do školky... (trénujte tuto aktivitu a časem se podaří všem. Předejdete tak ztraceným papučím, sešitům či zatoulaným mikinám ve škole :)


- ukazovali jsme si jak se pracuje s některými Montessori pomůckami
- povídali jsme si o tygrovi

- hledali si úkryt coby brouci: 

Leze,leze brouk,

vítr do něj fouk.

Položil ho na záda,

kope, kope nohama.

- koncentrovali jsme se v "lodičce"

- dávali si svíčkovou s knedlíkem

- povídali si o pocitech, zkoušeli je najít v těle a vědomě uvolnit či nechat negativní emoci odejít



Výlet na Barbořinu

Autobusem tam a zpět, dětí bylo víc než pět. 

Kdo tam byl, vstoupit moh, tichým krokem malých noh.

Skřítkům domek postavit, u toho se pobavit,

co se v lese děje, jestli se tu sojka směje.

Po svačince na klouzačku a do školky na spinkačku. 

Les jsme při odchodu zamkli básničkou:

ZAMYKÁM LES

Zamykám, zamykám les, aby sem nikdo nelez. 

Ani kočka ani pes.

Vleze-li sem bába, ať z ní bude žába.

Vleze-li sem dědek, ať z něj bude dudek.

Vleze-li sem panna, ať z ní bude srna.

Vleze-li sem mládenec, ať z něj bude mravenec.

Vleze-li sem tetka, ať z ní bude kytka.

Vleze-li sem strýc (strýček), ať z něj bude sýc (sýček).


V lese jsme objevili nějaké obydlí, nejspíš kryt. 

V dálce jsme viděli Hostýnské vrchy a kopec se sv.Hostýnem. https://cs.wikipedia.org/wiki/Host%C3%BDnsk%C3%A9_vrchy

Před stavbou domečků pro skřítky děti poslouchaly Stromovou pohádku (inspirováno knihou Kouzelník Futuro a jeho přátelé od Pavla Bezděčky) a mohly tak přemýšlet, čím je tvořen les.

https://photos.app.goo.gl/NGm3Y6hv8YJSmQLq7

Trinomická krychle

Takto vypadá nachystaná pomůcka ke hře

Zvládli byste poskládat správně všechna 3 patra jen podle toho, co vidíte na fotce?

Když děti vidí spoustu kostiček různých tvarů i barev, potřebují systém a vidět, jak s pomůckou pracovat. Tak až si na nás v budoucnu vzpomenou při vzorci pro výpočet objemu krychle, bude to radost...


Moštování

6.10.2020

Ten umí to a ten zas tohle a všichni dohromady udělají.....MOŠT. Když se spojí chuť a nadšení, zvládneme téměř cokoliv a s pomocí pana školníka a paní ředitelky to jde téměř samo. 


ŠMUDLINKA A JEHO KAMARÁDI

30.9.2020

Ve středu k nám do školky zavítalo loutkové divadlo se Šmudlinkou a jeho kamarády. Děti shlédli tři příběhy zaměřené na zdraví a hygienu. Nemocnému Šmudlinkovi poradili, jak používat kapesník a při kýchaní si zakrývat ústa, správně rozpoznat a určit ovoce a zeleninu a proč je důležité čistit si zoubky.



Lebedovský mlýn

17.09.2020

S menším zpožděním, ale přece jsme ve čtvrtek dopoledne dorazili na Lebedovský mlýn, kde nás hned při příchodu očekávala paní Jana Galatíková s talířem plným domácího ovoce ke svačince.  Poté jsme si prošli celou farmu, zjistili, jaká zvířata na farmě chovají, k čemu nám slouží a jak je důležité se o ně starat a vůbec, jak se v přítomnosti zvířete chovat. Společnost nám dělali dva psí kamarádi Vok a Eda.

Vyzkoušeli jsme si, kolik práce dá zamést maštali, vyčistit stáj, vyčesat poníky a nakrmit je sušenými jablíčky. Odměnou za, snad dobře, vykonanou práci, nám bylo svezení na poníkovi a domácí ovocná zmrzlina. 


naše ovoce, ze stromu u domu

Zajímáme se o podzimní ovoce. To, které dozrává, to, které zpracováváme doma.

Zájem dětí o ovoce (jídlo všeobecně) začíná motivací. Děto pozorují, jak ostatní zacházejí s ovocem, jak jej chystají, co z něj připravují. 

My ve školce jej ochutnáváme, malujeme, všímáme si, jak vypadá uvnitř, hrajeme si s obrázky i plody. 

Zaměřujeme se na původní české ovoce - jablka, hrušky, trnky. A máme také méně obvyklou mišpuli. 


Pouštíme si ke sbírání ovoce píseň Strom od P.Ebena...

https://www.supraphonline.cz/album/843-eben-fischer-elce-pelce-kotrmelce?trackId=12507

VÝLET NA ZÁMEČEK

10.09.2020

Druhý týden v září jsme podnikli výlet do lokality Zámeček do Dolních zahrad. Přírodní park nám představil svoji ranní tvář, rosu, probouzející se obyvatele, ranní ptačí zpěv a rozvíjející se květy. 

Pozorovali jsme ještěrku, hledali zpívající ptáky ve větvích stromů, tvořili obrázky z přírodnin a při pikniku si pochutnali na svačince. Došli jsme až na louku plnou ocúnů, kde si děti mohly z důvodu, že jsou jedovaté, ke květinám pouze přivonět. Podnikli jsme závod ve dvojicích a kamarádům fandili. Děti poznávaly a pojmenovávaly známé i méně známé rostliny a stromy. Také jsme se učili, jak se na návštěvě v lese chováme.