Co nás čeká ...

ČERVEN

3.6. DEN DĚTÍ - dopolední program pro děti na zahradě MŠ - sportovní oblečení

14.6. FOTOGRAFOVÁNÍ TŘÍDY 

18.6. výlet na farmu Lebedovský mlýn- mladší děti

23.6. dopoledne - ŠERPOVÁNÍ ŠKOLÁKŮ- oblékněte děti do slavnostního oblečení.

24.6. VÝLET DO PROSTĚJOVA ekocentrum Iris - předškoláci a starší děti tříd Montessori

28.6. plavky s sebou :)



Brzy budu školákem

V následujícím týdnu zjistíme, co všechno se děti v naší třídě naučily, jaké dovednosti si osvojily, jak si umí poradit se zadaným úkolem či jak dovedou pomoci mladším kamarádům.


Exotická zvířata 

Čáry, máry, ententýky, poletíme do Afriky .


Na paloučku

V týdnu od 31.5 do 4.6. si s dětmi budeme povídat, tvořit a hrát o hmyzu a drobných živočiších žijících na našich loukách a v tůňkách a rybnících.

A také se dovíme. co právě nyní dělá na zahradě správný zahradník, aby na ní stále něco kvetlo a dozrávalo.



KVĚTEN

 24.-28.5. Doprava

LETIŠTĚ: ve středu 26.května procházka na letiště, kde nám pan Kuchař poví něco o letadlech

a možná zapíská vlak


Týden od 17.5. do 21.5.2021

Domácí zvířata


MÍSTO, KDE BYDLÍM, KDE SE DOBŘE CÍTÍM                                                                                                        (Pavla)


JÁ A MOJE RODINA 


DUBEN


26. - 30.4.Čarodějnice                                                                          (Pavla)

písnička 5 ježibab
https://youtu.be/IJvtsuhZBWk

19. -  23.4. Ochrana naší planety Země

Naše Země je jedinečná. Jsme to my, kteří ji mohou chránit. Jsme to my, kteří s ní žijí celý život. Ať je naše planeta Země s námi šťastná.

Zpívejme jí,

tancujme na ní,

zeptejme se, jestli na ní můžeme něco změnit,

čistěme ji,

tvořme s ní a radujme se.

22.dubna slavíme "Den Země"

- jak ho oslavíte?

https://www.astro.cz/apod/ap200701.html
https://solarsystem.nasa.gov/planets/earth/overview/

Co s kovovým odpadem? Poznáte kontejner na kov? Tudy...


12. - 15.4. Přiletěli čápi                                                        (Pavla)

postav jim hnízdo- můžeš vmyslet z papíru, přírodnin...

Tento týden se podíváme, jak si čápi staví hnízdo, jak pečují o mláďata a na mapě si připomeneme jejich druhé domovy v teplých krajích.

Sledovat budeme čápy Bohouška s Bohunkou. Nepřiletěli zárověň. Bohouš přiletěl na hnízdo  1.dubna - vtipálek a 9.dubna za ním přiletěla jeho samička. Na stránkách pod videem si můžete najít další fotografie, videa a informace k tomuto komínu a jeho obyvatelích i těch, kteří se starají o to, aby se čápi měli kam vracet.


KOSMICKÁ VÝCHOVA:

V okolí našich měst najdeme čapí hnízda. Mapa zde

stát:

Přivři oči a prstem obkresli hranice České Republiky.
Přivři oči a prstem obkresli hranice České Republiky.

.

kontinent:

Najdi na mapě kontinentu EVROPY náš stát-Českou Republiku
Najdi na mapě kontinentu EVROPY náš stát-Českou Republiku

.

Země:

Šipky naznačují směr migrace čápů na podzim. Pojmenuj a ukaž kontinenty: EVROPA, AFRIKA, ASIE. Ve kterém kontinentu je ČR? Čápi byli spatřeni i v Jižní Africe!
Šipky naznačují směr migrace čápů na podzim. Pojmenuj a ukaž kontinenty: EVROPA, AFRIKA, ASIE. Ve kterém kontinentu je ČR? Čápi byli spatřeni i v Jižní Africe!

Povídejte si o tom, jak se rodí mláďata a miminka. Z čeho se líhnou ptáci, jak se rodí savci nebo ryby, hmyz, obojživelníci, plazi?

Ve školce jsou pomůcky, které ti pomohou porozumět rozdílům mezi jednotlivými skupinami zvířat.


Písnička od "Yellow sisters" - velice melodická i rytmická: "Čápi letí"

Poznali jste do kterého města čápi donesli děti? Do hlavního města PRAHA. Podívejte se, jak vypadá Praha.


S rodiči sledujte pohádku o čápech hledajících své hnízdo.

Odpovídejte na otázky:

1. Potřebovali k nalezení hnízda mapu?

2. Co jim bránilo v hnízdění na továrním komíně?

3. Jak říkala čápice čápovi?

4. Pamatujete si, jací další ptáci se v pohádce objevili?

5. Bylo jejich hnízdo čisté? Kdo jej uklidil a proč?


Pro předškoláky a děti, které se rády zapojí jsou zde další nápady:




ROZVOJ KOMUNIKATIVNÍCH DOVEDNOSTÍ:

Kdyby čáp uměl mluvit: TV interview

Jeden v roli reportéra zpovídá druhého v roli jednoho ze dvou druhů čápů. Předem si připravte trefné otázky a odpovědi. Mohou být jednoduché - čím se živíš? Kde si stavíš hnízdo? Podle čeho tě poznáme? Nebo mohou být složitější např. Čeho se na své cestě na/ze zimoviště nejvíce bojíš? Na co se více těšíš (hnízdiště/zimoviště) a proč? Co bys chtěl vzkázat nám lidem?

Pokud v rozhovoru nezazní název ptáka, mohou ostatní děti hádat, kterého z obou druhů našich čápů reportér zpovídal. Pošli, budeme se těšit.


Pro rodiče Ptačí svět plný informací o čápech.

https://bigfiles.birdlife.cz/PS/PS_2014_01.pdf
                                                Pavla

6.-9.4. Kniha a já

Ahoj děti,

obrázky v úvodu vám už napověděly, že si v tomto týdnu spolu budeme povídat o knihách.

Každý z vás má určitě doma pár hezkých knížek, ke kterým se rád znovu vrací.

Některé vyprávějí příběhy o dětských či v zvířecích kamarádech, z jiných se zase můžete dovědět mnoho zajímavého ze života zvířat, rostlin, lidí, o vesmíru, o dávné minulosti lidstva, technických vynálezech či úžasných stavbách po celém světě.

Knížky lidem přinášejí nejen spoustu informací, zajímavostí a poučení, ale také krásné a poutavé příběhy plné napětí, zábavy, radosti, dobrodružství a kamarádství.

Knížka je zkrátka vždycky dobrý přítel, a kdo ji má, není nikdy sám.

Na samém počátku vzniku knížky stojí spisovatel. To je ten, který si vymyslí o čem jeho knížka bude a pak ji napíše. Dříve spisovatelé psali knihy ručně a byla to dlouhá a náročná práce. Nejprve požívali ke psaní husí brk, až mnohem později se objevilo psací pero.

Pak přišel na řadu psací stroj a v současné době už většina spisovatelů píše své knihy na počítači.

V naší zemi je celá řada spisovatelů, kteří napsali mnoho krásných knih pro děti. Tyto knihy se staly oblíbenými nejen u nás ale i v řadě zemí celého světa.

Nedávno jsme si ve školce četli z knížky Karla Čapka Dášeňka čili život štěněte, kterou pan spisovatel doplnil svými vlastními obrázky a také fotkami.

Moc se vám taky líbilo čtení z jedné z nejznámějších a nejčtenějších dětských knížek u nás Povídání o pejskovi a kočičce, kterou napsal a nakreslil Josef Čapek.

Určitě znáte další jeho krásnou knížku o kocouru Mikešovi.

Protože je českých spisovatelů pohádek opravdu hodně, uvedu jen několik nejznámějších.

Božena Němcová - Pohádky, ...

Ondřej Sekora - Ferda mravenec, ...

Zdeněk Müller - Krteček, O zvědavém štěňátku, ...

Bohumil Říha - Honzíkova cesta, Alenčina čítanka, Vítek, ...

Václav Čtvrtek - Rumcajs, Manka a Cipísek, Křemílek a Vochomůrka, O Makové panence a motýlu Emanuelovi, Štaflík a Špagetka, ...

Rudolf Čechura - Maxipes Fík, Hugo z hor, ...

Vojtěch Steklač - Boříkovy lapálie


Většina knížek pro děti má spoustu obrázků - ilustrací.

Jejich autory jsou výtvarníci - ilustrátoři.

K našim nejznámějším patří:

Josef Lada - Kocour Mikeš, Kniha říkadel, Veselé zvířátka, Povídání o kmotře lišce

Zdeněk Miler - Krteček, O zvědavém štěňátku, ...

Zdeněk Smetana - Rákosníček, Křemílek a Vochomůrka, Malá čarodějnice, ...

Helena Zmatlíková - Honzíkova cesta, Alenčina čítanka, Děti z Bullerbynu

Adolf Born - Mach a Šebestová; Kocour v botách; Žofka, ředitelka ZOO; Pipi dlouhá punčocha

Jiří Šalamoun - Maxipes Fík; Hugo z hor; Lucie, postrach ulice, ...


Karel Čapek

.Josef Lada

Adolf Born

Rudolf Čechura

Ondřej Sekora

Zdeněk Smetana

Zdeněk Miler

Helena Zmatlíková

Mezi nejznámější a zároveň nejoblíbenější zahraniční spisovatele pro děti patří švédská spisovatelka Astrid Lindgrenová. Vždyť kdo by neznal knížky Pipi dlouhá punčocha, Děti z Bullerbynu, Ronja, dcera loupežníka, Karkulín ze střechy a řadu dalších.

A nesmím zapomenout na slavného dánského pohádkáře Hanse Christiana Andersena, autora krásných pohádek jako je Malá mořská víla, Sněhová královna a další..

Knihy se vyrábí z papíru a k jeho výrobě je zapotřebí spousta dřeva.

A protože se v dnešní době všichni snažíme své lesy chránit, často se k výrobě papíru pro nové knížky používá recyklovaný papír. To je papír, který už byl dříve na něco použitý a pak vhozený do kontejneru. Třeba i různé krabice, papírové obaly apod.

Použitý papír se v továrně rozemele na papírovou kaši, pročistí se, spojí s vhodnými ekologicky čistými lepidly, usuší na sítech, kde z hmoty odkape přebytečná voda a pak prochází lisy, kde se z ní lisuje nový papír.

Novou knížku si můžete vybrat a koupit v knihkupectví anebo si je půjčovat v knihovně.

V naší republice je v každém menším městě ale i na vesnici knihovna, kde si mohou děti i dospělí půjčovat knihy, časopisy, CD, noty.

Knížky mohou různě vypadat. Některé jsou skládané jako harmonika, říká se jim leporela.

Jiné zase mohou být v pevné vazbě a některé v měkké vazbě. V některých mohou být vyřezané obrázky, které se po otevření krásně rozloží. Některé knihy jsou zvukové, to znamená, že mají tlačítka, která vydávají různé zvuky zvířat, hudebních nástrojů, zpívají písničku a podobně.

Mám pro vás návod, jak si sami můžete vyrobit jednoduché leporelo.

Budete k tomu potřebovat pouze pevnější papír, může být i barevný, dále pravítko, nůžky, lepidlo, tužku nebo fixy a pastelky.

Obsah knížky záleží na vás. Můžete například použít pracovní list z minulého týdne, kde byl na jednotlivých obrázcích vyobrazen vývoj slepičky. Obrázky rozstříhejte a nalepte na jednotlivé stránky skládanky.

Nebo to může být malá knížka o jaru. Na každou stránku nalepte nebo sami nakreslete obrázek jarních květin, které jste objevili venku v trávě, nebo nějakého ptáčka, berušky, broučka a taky sluníčka či dešťové kapky.

Taky to může být velikonoční knížka plná barevných vajíček, kuřátek, zajíčků, květin a beránků.

Obrázky si buď sami nakreslete, nebo vystřihněte z různých časopisů a nalepte, nebo použijte omalovánky. Fantazii se meze nekladou a už se těším na vaše výtvory a nápady.

Kdo bude chtít, může si stránky různě ozdobit samolepkami, stužkami, přírodninami, otisky.


Kdo chce raději tvořit vázanou knížku, připraví si několik dvojlistů (velký měkký papír přeložený na polovinu). Počet dvojlistů záleží na tom, jak velkou knížku chcete mít.

Přeložené listy vložte do sebe. Nyní požádejte někoho z dospělých, aby vám pomocí děrovačky vyrazil na levé straně dvojlistů dvě dírky. Měly by být na středu delší strany listu.

Jimi pak protáhněte ze spodní i vrchní strany pěknou stužku a zavažte.

Teď už se můžete pustit do tvoření samotné knížky.


Nezapomeňte, že na první, titulní straně každé knížky je napsán název knížky a také autor, v tomto případě tam tedy bude vaše jméno! Se psaním názvu vám mohou pomoci i rodiče


Určitě každý z vás má svou oblíbenou knížku. Zkuste nakreslit obrázek inspirovaný touto knížkou. Můžete použít tužku, pastelky, barvy, také malbu prsty či otisky.

Námět na skládanou knížku - leporelo: Pohádka o budce. Obrázky rozstříhej, vykresli a vlep správně za sebou. Nezapomeň na titulní stranu. Na druhou stranu vytvoř něco svého.


Ke knížce také patří pěkná knižní záložka. Tu si můžete vyrobit podle návodu, který najdete na konci dnešní nabídky.


Na následujících stránkách jsou pro vás připraveny pracovní listy a šablonky na tvoření.

Z nabídky si vyberte, co vás zaujme. 


Knížka

Knížka je tvůj kamarád

Knížku tu má každý rád

Pobaví tě, potěší

Netahá tě za uši

Je ti věrná, nezlobí

Každou noc u tebe spí.

Jsou v ní draci, loupežníci

Princezny i kouzelníci

Zvířata i moudrý král

Kdopak by se vlka bál

Knížka je tvůj kamarád

Vem ji k sobě, když jdeš spát!


Následující pracovní listy najdete v příloze e-mailu nebo si vyzvednete v boxu...

Sima

EZEN - DUBEN


Velikonoce jsou svátky jara                                                                                            (Pavla)

29.3.-1.4.

Prožijte příjemné velikonoční období. Společně s námi se můžete radovat při vyrábění a rýmovačkách plných veselí a laškování. Zajímavosti najdete i na stránkách ostatních tříd. Krásná pohádka  "Chaloupka na vršku" je na stránkách Soviček.


Velikonoce v barvách

NEDĚLE - Květná neděle je poslední neděle půstu. Připomíná Ježíšův příjezd do Jeruzaléma.

PONDĚLÍ - Modré pondělí - vrcholil půst, jedlo se o poznání méně. Jídlo se ani nemastilo a menší příděl jídla se nevyhnul ani hospodářským zvířatům. Oblíbené postní jídlo, které často v pondělí přišlo na řadu, je tzv. pučálka.

  • Paní kmotra slyšte chásku, přicházíme na pomlázku!

            Opentlené žilky máme, kdo nám nedá uhlídáme!

            Paní kmotra nemeškejte, barevná vajíčka dejte.

ÚTERÝ - na Šedivé úterý doma bylo rušno. Hospodyně vymetaly prach a pavučiny ze všech koutů. V úterý se také nejčastěji myla okna. A protože ze všech domů létala oblaka šedého prachu, jak hospodyňky uklízely, dostalo úterý přezdívku šedivé.

STŘEDA - Na Škaredou středu by se nikdo neměl mračit a zlobit. 

  • Koleda, koleda proutek z vrby,

            mlsný jazýček mě svrbí.

            Koleda, koleda holoubek,

            dejte něco na zoubek.

V tento den naplno začínají Velikonoční svátky. Je to den, kdy Jidáš zradil Ježíše a prodal jej za 30 stříbrných. Zkuste upéct třeba jidášy (recept je například zde: https://www.kucharkaprodceru.cz/velikonocni-jidase-recept/. Ale menší děti by se jistě zabavily třeba motáním jidášů z modelíny nebo slaného těsta (potřebujete 2 sklenice hladké mouky, 1 sklenici soli a 3/4 sklenice vody).

ČTVRTEK - Zelený čtvrtek - připomíná Ježíšovu poslední večeři. Je to den milosrdenství a obdarovávání. Tento den by se mělo jíst zelené jídlo (třeba špenát). Umlkají zvony (aby se rozezněly až na Bílou sobotu). Prý odlétají do Říma. Jejich zvuk v této době nahrazovaly řehtačky.

  • Ben, ben, ben, blechy ven

            a vajíčka do košíčka, sem, sem, sem.

PÁTEK- Velký pátek je vrcholem půstu, připomíná ukřižování Ježíše Krista a ten den se nesmělo jíst žádné maso. Nesmělo se pracovat na poli, prát ani uklízet. Na Velký pátek dokonce země vydávala své poklady. Připravte dětem třeba výpravu za pokladem! Pěkně zakopaným, aby jim jej musela vydat sama země. Nebo co třeba vyčistit nějakou studánku v okolí?

SOBOTA - Na Bílou sobotu se uklízelo, bílily stěny a dokončovala se velikonoční výzdoba. Barvila se vajíčka, chlapci pletli pomlázky, pekl se velikonoční beránek či mazanec. Vrací se zvony z Říma. Recepty na mazanec a jiné velikonoční pochoutky zde.

Při pletení pomlázky (tataru) můžete trénovat:

  • Hody, hody, do Provody, dejte vejce malovaný...

NEDĚLE - Boží hod Velikonoční je jeden z nejvýznačnějších církevních dnů, křesťané na celém světě si připomínají zmrtvýchvstání Ježíše. Hospodyňky si mohly odpočinout, protože na Boží hod by neměly uklízet, zametat, ani mýt nádobí. Ale zdobení vajíček a pečení velikonočního pečiva je povoleno.

  • Koleda, koleda proutek z vrby,

            mlsný jazýček mě svrbí.

            Koleda, koleda holoubek,

            dejte něco na zoubek.

PONDĚLÍ - Velikonoční pondělí - svátek jara. Samozřejmě, za normálních okolností, je program na pondělí jasný. Kluci jdou na koledu, děvčata vítají koledníky. Letos je situace jiná. Tak co třeba dětem alespoň vajíčka a dobroty poschovávat? Nebo společně vymyslete vlastní koledu! A odpoledne pak můžete zasadit pomlázku a pozorovat jak roste. Ale než půjde do země, nechte ji pár dní ve vodě, aby pustila kořínky.

Oslavy v pondělí mají předkřesťanské kořeny. Vyšlehání má zaručit mládí, krásu, zdraví i plodnost. Tu symbolizují i nabarvená vajíčka.

  • Já jdu na pomlázku, nohy bosý mám,

            posaďte mě na lavici, ať se zvohřejvám.

            mně dejte, nic se mi nesmějte, ať jdu zas jinam.

Děkujeme paní Jůlii za inspiraci. Čerpala  jsem z textu z www.jaksihrat.cz


Nápadů je nepřeberné množství. Někdo rád vystřihuje, zdobí, ochutnává... Inspirujte se na následujících fotkách. Vyrábějte podle návodů níže.


Velikonoční kuřátko je symboj jara, znovuzrození, života. Jedno nebo více si vyrobíte jednoduše z papírového kruhu. Poslouží na přání k Velikonocům. Předškoláci znají postup z výroby hodin: čtvrt, půl, tři čtvrtě, celá.

Potřebujete:

  • papír
  • nůžky
  • fix
  • pro nalepení zobáčku lepidlo nebo trochu bílku z pečení :)

Na TOMTO odkaze si můžete zopakovat a procvičit poznávání hodin. Můžete si s rodiči ukázat, kdy vstáváte, v kolik hodin obědváte, jak vypadá čtvrt, půl... Mladší děti mohou zkusit nakreslit kruh s ručičkama. A znáte hru "Kubo, vstávej!" ? Zahrejte si ji klidně venku na sluníčku.


PRACOVNÍ LISTY - POD OBRÁZKY NAJDETE SOUBORY KE STAŽENÍ


fotonávod: kohoutek z trojúhelníku

kohoutek se chce nechat vyfotit.... vyrobíš mu rámeček?

Potřebujete:

  • papír
  • nůžky
  • tužku/ fix
  • pravítko

Rámeček si vezmi na procházku a pozoruj, co v něm uvidíš. Dají se tam vidět drobné rostliny i živočichové, ale také vzdálené lesy a hory nebo věže města.

PŘI VYRÁBĚNÍ DĚTEM ZKUSTE PUSTIT HUDBU PRO HLUBOKOU KONCENTRACI


Víte jaké je největší vejce? Které zvíře jej klade? Kde žije/odkud pochází? Pohledej v encyklopedii nebo se zeptej někoho, kdo by o tom povyprávěl.


VOLÁM TĚ, SLUNÍČKO

22.-26.3.

Pranostiky říkají:

"Březen-za kamna vlezem. Duben- ještě tam budem."
Za oknem se sice občas prožene dešťová či sněhová sprška a občas to taky pěkně fouká, ale podle astronomického kalendáře nastalo u nás jaro v sobotu 20. března, přesně v 10 hodin a 37 minut.

"Na svatého Řehoře - čápi letí přes moře."

I když to tak moc nevypadá, příroda už se pomaloučku probouzí.

A protože podle kalendáře bylo Řehoře již 12. března, někteří čápi k nám přiletěli.

Pokud nějakého na svých procházkách spatříte, zkuste jej vyfotit a obrázeknám poslat. Stejně tak budeme rádi za fotky ostatních ptáčků, o kterých jsem psala, ale i sněženek, bledulí a ostatních jarních květin, které objevíte.

Jestli nechcete posílat fotku, zkuste nějakého ptáčka či květinu nakreslit či namalovat a obrázek nám poslat. Maminka nebo tatínek vás mohou vyfotit i při jejich tvorbě.

Moc se na vaše fotky těšíme!

A až se znovu otevře naše školka, uspořádáme výstavu všech vašich obrázků a výtvorů.


Písnička na tento týden

Sluníčko

https://www.youtube.com/watch?v=rW7yILVAvgc



Víte, který pták si staví hnízdo na komíně? Nakreslete nám ho.

Jednoho veselého čápa si můžete i vyrobit.

Budete k tomu potřebovat:

4 vatové tampónky - kolečka

kousek červeného papíru na zobák

1 špejli

kousek černého papíru na dvě křidýlka

červené lýko či stužku

červený fix

2 oči

lepidlo


Jaro

Jaro ťuká na dveře,

sluníčko mu otevře.

Pojď jen jaro, pojď jen dál,

kdopak by se zimy bál.

Sluníčko má teplé dlaně,

vyžene i sníh ze stráně,

zahřeje nám tváře, ruce,

zahodíme rukavice!

Pojď jen jaro, pojď jen dále,

kdopak by se zimy bál.


Zde jsou pro vás připravena dvě videa na nichž naleznete návod na setí velikonočního osení:

  • https://drive.google.com/file/d/1O0L1NjnMLLpFXAQzWO2dtZjagSlYRyRR/view?usp=sharing

a na výrobu pěkného jarního zápichu - berušky

Můžete si z výrobku udělat i magnetku na ledničku. Stačí jen přilepit na zadní stranu malý magnetek.

  • https://drive.google.com/file/d/1x40lmuNRvmwZjxmlrOBGtt4PmTWK14DT/view?usp=sharing
Na následujícím videu naleznete návod na vlastní výrobu pomůcky, která vám pomůže lépe si osvojit znalost písmen abecedy, čísel a geometrických tvarů.
  • https://drive.google.com/file/d/1qd3WVOMnLl88rrvWIxToxoR76o4Zd3OS/view?usp=sharing

Video - výlet do jarní přírody

https://edu.ceskatelevize.cz/video/3491-jarni-priroda


Zapamatuj si jarní rostliny:


Poznáte ptáky z naší domoviny? Na konci týdne se dozvíte jejich jména.



Další možné pracovní listy jsou k dispozici zde:



15.-19.3. Chráníme si své zdraví - na hřišti i doma, ve městě a v lese.



  • -obrázkové video, které pojednává o zdraví venku
  • -najdete v něm otázky k zamyšlení, pravolevou orientaci a inspiraci na ořechovou dobrotu (vzpomínáte, jak jsme spolu vyráběli oříškovo kakaovou mňamku?)

Podívej se na video a nachystej si semínka, která budeš sadit, zasévat. Spočítej je a užij si zábavu.

Zapiš jako příklad. např. 1+1=2

Ideálním obdobím pro setí, sázení je tento týden sobota, neděle, a příští pondělí a úterý (období kolem první čtvrtě, tedy kdy vidíme polovinu měsíce).

Co nezasadíte, můžete oloupat a jíst. Prospějete svému srdci, mozku, krevnímu oběhu, očím, vlasům, nehtům. Působí proti parazitům, na dobrý spánek, proti špatné náladě...

Pracovní list a obrázek k zamyšlení. 

ptáme se dětí: Kolik je v kruzích předmětů? (ukaž na číslici)

Jakou barvu bude mít semafor rozsvícenou, aby děti bezpečně přešly?

Vyznáte se v tom?
Vyznáte se v tom?


Pokud máte chuť něco zasít do země, ideální dny jsou pro tuto činnost až příští týden sobota, neděle, pondělí a úterý (období kolem první čtvrtě, tedy kdy vidíme polovinu měsíce).

Změny ve třídě: 

Ve třídě už vykukuje obilí
Ve třídě už vykukuje obilí

Vyjdi na čerstvý vzduch

Na čerstvém vzduchu se dobře dýchá. Plíce se rozpínají, kyslík prochází do krve a celého těla. V mozku pak způsobí, že se nám dobře myslí a máme dobrou náladu.

Když ještě navíc slyšíme ptačí zpěv a přivoníme ke kytkám... Poznáš všechny? Zkus se naučit každý den nějakou novou pojmenovat. Některé jsou však jedovaté!!

Jedlá je pampeliška. Dají se připravit dobroty z pupenů, salát z listů, květ obsahuje sladký pyl a mléko čistí krev.

A co kořen? Ten se sbírá na jaře, když ještě všechnu sílu skrývá a pampeliška nekvete. 

Zapiš si písmeno do knížky s abecedou
Zapiš si písmeno do knížky s abecedou

Na jaře čistíme tělo, protože chceme být zdraví.  Příroda nám nabízí celý jídelníček zdravé a chutné potravy.

Jinak tomu bylo na oslavě u Aleše. Podívej se a povídej, jak oslava probíhala.

Na jaře čistíme tělo, protože chceme být zdraví.  Příroda nám nabízí celý jídelníček zdravé a chutné potravy.

Povídejte si o tom, proč člověk potřebuje jídlo? Dokážeš odolat dobrotám? Co vše může způsobit nezdravé jídlo a nevhodné pití? 

Na odpovědi nejen předškoláků se budeme těšit v e-mailu.

od 8.3 do 12.3. jsou oficiálně jarní prázdniny. Tento týden neprobíhá distanční vzdělávání. 

1.-5.3. Chráníme si své zdraví

3.3. Světový den divoké přírody

Tvořte se mnou. Stačí natřít prsty/ dlaň a obtisknout. Jaké zvíře vám to připomíná?

 (instruktážní video jste dostali do zprávy)

Zvířata naší přírody. Kdo vám na konci videa mává? Jaký had procvičuje jazyk? Na čem si pochutnává vosa? 

1.-5.3. Chráníme si své zdraví

 Téma úkolu je povídání o zdraví. Naše smysly nám pomáhají orientovat se v tom našem velkém světě.

Zahrnují zdravý ZRAK (vitaminy, škodliviny, oční jóga...), ČICH (jak funguje bariéra proti bacilům, jak se chovat, když dojde k poškození sliznice, co ďelat při krvácení), SLUCH (co je uvnitř, jak je správně čistit, hluk a potřeba ticha pro zdraví...), CHUŤ (jaké rozeznáváme chutě, proč umíme hýbat jazykem...). Zkrátka si můžete dle fantazie zpracovat projekt, při kterém si nakreslíte nebo vystřihnete části obličeje, o kterých si povíte. Cit v rukou je také potřeba rozvíjet. HMAT nám nabízí úžasné možnosti. 

 Můžete vyfotit členy rodiny a porovnávat kdo má jaké uši, oči... Nebo hmatem poznávat, kdo to je. Prostě vnímat všemi smysly.

Experimentuj, zkoumej a vnímej:

  1. Vydej se cestou, kterou chodíš pravidelně a dívej se jinak. Prohlížej si a hledej věci, kterých sis dříve nevšiml/a.
  2. Pusť si oblíbenou hudbu, zavři oči, posaď se nebo tanči. A nech se unášet jednotlivými tóny okamžik za okamžikem, až do momentu, kdy vše splyne.
  3. Uvědom si, jak používáš svůj čich. Zcela mimo svůj zvyk si čichej ke věcem a bytostem. Hledej skryté a jemné vůně.
  4. Když jíš, zavři na chvilku oči. Vychutnávej si svou snídaní, oběd, večeři. Využij jídlo k tomu, abys na okamžik spočinul/a ve víru dne.
  5. Pokud nahmatáš něco, co má pro tebe zajímavou nebo příjemnou texturu, vychutnej si ten okamžik.
  6. Všímej si, kolik zářivých a nevšedních barev během dne spatříš. Pusť zářivost a nevšednost do svého života.                                                                                      (Joshi, 30 dní přítomnosti)
Vystřihněte a umisťujte části obličeje blízko/daleko od sebe, nízko/vysoko, napravo/nalevo atd. Po této aktivitě děti nalepí a vykreslí.
Vystřihněte a umisťujte části obličeje blízko/daleko od sebe, nízko/vysoko, napravo/nalevo atd. Po této aktivitě děti nalepí a vykreslí.

 ÚNOR 

Zdravá pětka

Máte možnost zúčastnit se soutěže z projektu Zdravá pětka.  https://www.zdrava5.cz/finale-zdrava5


22.-26.2.                              ČAS 

Najděte si různá videa hodin a společně s dětmi sledujte. Můžete si pustit jak fungují rozličné druhy hodinek a hodin, jak se vyrábí nebo co je uvnitř. Internet je plný zajímavostí. Zkusit můžete tradiční české nebo japonské či švýcarské hodinky. Zkuste nakreslit. Vyrobit si papírové náramkové hodinky.

Poznávejte čas. Kdo má zlatý perlový materiál, může napočítat 6x10 zlatých perel. U barevného by to mohlo být totéž nebo 10x6 perel.


15.-19.2. Čím budu aneb každý něco dělá


8.-12.2.
Maso
pustní přípravy
Inspirace od pana Jablůnky ze SPgŠ
https://hvpajda.blogspot.com/2021/02/karneval-masopust-fasank.html

LEDEN 2021

3.týden: pokračování tématu ze druhého týdne. Přesuneme se na sever, do krajiny bílých medvědů, Eskymáků, Severního pólu a mnohého známého i neznámého. Zkusíme trochu bádat, stavět iglů, vyrobit nanuky a zapřáhnout psí spřežení. Ukážeme si krajinu severu na letecké mapě, možná na nás mávne nějaký dobrodruh. 

Děti si mohou přinést knížky nebo obrázky severních oblastí, případně cokoli s tématy spojeného. 

souhvězdí Medvědice - jestli je polární, nevíme...jen si ji představíme...
souhvězdí Medvědice - jestli je polární, nevíme...jen si ji představíme...

2.týden

Zvířátka v zimě

Vydáváme se na velkou cestu-

Začneme u krmítek, vydáme se od lesa k jižnímu pólu a prozkoumáme zvířata v oblasti Antarktidy. 
Písně a básničky najdete v šatně spolu s obrázky zvířat Antarktidy.  



1.týden: 

My tři králové...

Povídáme si o třech králích.


PROSINEC 

2. 12. - Vánoční focení v MŠ (pouze přihlášené děti z MŠ) - 300,- předem

4.12. ještě před svačinou přijde za dětmi svatý Mikuláš s družinou (vybíráme předem 50,-)

Vánoční besídka - bude vám zaslána v podobě videa

18.12. ZRUŠENO: zpívání venku u stromečku,(akce jen pro děti z MŠ)

23.12. začínají vánoční prázdniny


ÚKOLY PRO PŘEDŠKOLÁKY:

Úkoly, prosím, zaneste nebo pošlete na e-mail do týdne. Můžete dle fantazie zpracovat i jinak, než je v zadání. Aktuální zadání je v měsíci dle data.


Advent - Čekání na Štědrý den nám mohou krátit zážitky strávené s rodinou a zábavou...vyberte si na každý týden něco...

Inspirujte se a pošlete nám fotku vašich vlastnoručně vyrobených adventních kalendářů.

Překresli do volné sítě viz.níže
Překresli do volné sítě viz.níže

30.11-4.12. Když Mikuláš naděluje



ČERT

K výrobě čerta budete kromě své fantazie potřebovat:

1. ROLIČKU např. od toaletního papíru,

2. BAVLNU nebo VLNU (klidně chemlon, ať najde využití) na kožich čerta,

3. NŮŽKY,

4. JEHLU na navlečení knoflíků na bavlnu

5. DVA KNOFLÍKY čertovi na oči,

6. LEPIDLO nebo pevně zavázené uzly,

7. BARVU na rohy, pokud budete chtít barvit,

8. červený jazyk, ocas nebo další charakteristické doplňky ,

9. nachystaný prostor: ubrus, vhodné oblečení, ubrousek nebo hadru na utření nečistot


LISTOPAD

23.-27.11. Kam se schoval ježek...

Tento týden nás čeká uspávání ježků na zahradě. Zazpíváme jim a pak ať pěkně chrupkají celou zimu.

K úkolům pro tento týden budete potřebovat nejprve vyrobit ježka nebo ježky, kolíčky, číslice nebo puntíky případně můžete nahradit hrací kostkou a hrát, kdo kolik připne bodlin ježkovi např.za 3 minuty. 

Kolik puntíků, tolik bodlin.
Kolik puntíků, tolik bodlin.

Ježčí bodliny vyžadují úsilí. Trpělivě mu je přikresli tužkou, aby se mohl chránit před predátory.

Nakresli ježkovi bodlinky.
Nakresli ježkovi bodlinky.
Kdo pozná číslice, může zkusit bodlinky podle čísel doplnit.
Kdo pozná číslice, může zkusit bodlinky podle čísel doplnit.
Co je více, co je méně?
Co je více, co je méně?

16.-20.11. Z pohádky do pohádky

Co se děje, kdo to volá, že by to byl Kašpárek? Budeme si povídat plno hezkých pohádek.

Jsi dobrý posluchač? Co doplníš do pohádkového příběhu za slova?
Jsi dobrý posluchač? Co doplníš do pohádkového příběhu za slova?

Ke kterému místu byste přiřadili pohádkové postavy? Povídejte si, v jaké pohádce se bytosti objevují a o čem pohádky jsou. Na každý den jedna nebo na každého člena rodiny jedna...

Zjistěte něco o sv.Martinovi a zkuste si zahrát scénku. Ptejte se dětí, proč Martin zastavil u žebráka, proč lidé žebrají, co to vlastně znamená být žebrák... Jak si dnes připomínáme jeho skutek? 

Inspirace na : https://deti.vira.cz/clanky/svaty-martin

pokud nemáte tiskárnu a zůstáváte doma, můžete si bludiště nakreslit sami ve zjednodušené podobě
pokud nemáte tiskárnu a zůstáváte doma, můžete si bludiště nakreslit sami ve zjednodušené podobě

Zpívejte nebo poslouchejte písničku "Kolik je na světě". My jsme si ji při poslechu kreslili. 

https://www.youtube.com/watch?v=6z-m-iV_nGk

Vybarvi a vystřihni, můžeš zavěsit.
Vybarvi a vystřihni, můžeš zavěsit.
Není třeba tisknout, stačí napsat a přiřadit. 
Dokážeš dopsat názvy planet? První písmeno ti napoví.
Dokážeš dopsat názvy planet? První písmeno ti napoví.

Pamatuješ si pohádku Boudo,budko? Kdo přišel k budce první? Kdo se jak jmenoval? Co se stalo, když přišel medvěd? Povídej příběh o zvířátkách a domečku:


Vykresli, vystřihni, nalep na špejli a zahraj si pohádku.


ŽÁBA: vystřihni, poskládej, nalep a vybarvi

PODZIM: pečlivě vybarvi, zvol více než 5 barev, můžeš nalepit na okno

NEJMENŠÍ-NEJVĚTŠÍ: ukazuj jednotlivé obrázky od nejmenšího po největší, můžeš vybarvit, vystřihnout a nalepit podle velikosti. Povídej si s rodiči o obrázcích: Kde žije ježek? Jaké houby poznáš? Kde má hlemýžď svůj domeček?...


Hrajte s dětmi deskové hry s použitím kostky. Kolik má kostka puntíků? Jaký je nejnižší a nejvyšší počet? 

Kdo tu bydlí?

Básničky o zvířatech 

U našeho lesíka

U našeho lesíka
starý ježek naříká:
ztratil prý tam nové boty,
když šel včera do roboty.
Nenaříkej, ježku náš,
mezi námi boty máš;
ať je našel ten neb ten,
vypíchej ho z kola ven! 

Kdo koho v lese má (Jan Skácel)

Srneček srnku doprovází, parůžky rozhazuje mlází.

A jistě stojí za zmínku, že bez růžků má maminku.

Srnečka zase malinká má srnce místo tatínka.

Jeleni, nezlobte se na ně, za ženy mají jenom laně.


Veveruška (Jiří Dědeček)

Povíme si ve verších

o těch zvycích veverčích:

Prostě  H O P  a  H O P od nejstarších dob.

(Ale je to fuška, říká veveruška)

Lezu, lezu do lesa (Zuzana Špůrová)

Lezu, lezu do lesa, určitě tu nejsem sám...

Pod listy jak do komůrky usedly si muchomůrky.

Na ně zase bílé můrky.

Viděl jsem jak ve spěchu skáčou hříbky do mechu.

Ptáte se mě na zvířátka? Ta utekla přes potok.

Potok zavřel vodní vrátka, skáču přes něj - hop a SKOK.

(Tráva je tu asi sladká)

Je to pojďte také zkusit, nehalekat, nerámusit...

Kdo vám cestu poradí? 

Lišejník a kapradí.


ŘÍJEN

26,27,29.10. a 30.10. Podzimní prázdniny (omezený provoz MŠ, děti budou sloučeny ve třídě Broučci)

TENTO TÝDEN SE S DĚTMI VYDÁME S TÉMATEM ZVÍŘÁTKA V LESE DO DOUPAT, HNÍZD A JINÝCH MÍST, KDE SE SETKÁME POMYSLNĚ SE ZVÍŘÁTKY.DĚTI MOHOU DONÉST KNÍŽKY NEBO JINÉ MATERIÁLY OBSAHUJÍCÍ TÉMA LES, ZVÍŘATA, PODZIM...


Inspirace z projektu

SKUTEČNĚ ZDRAVÁ ŠKOLA

Zkuste si s dětmi něco uvařit, upéct nebo jen připravit od začátku až do konce. Začíná to sběrem plodin nebo nákupem od místních farmářů, zahradníků a přes pomoc v kuchyni až po finální nazdobení a prostření stolu. Pošlete fotku nebo přineste ochutnat, co se vám podařilo. 

Také se pokusíme uspořádat výměnu plodin. Jednoduše přineste na zahradu MŠ přebytky ze zahrady a děti si je mohou jako farmáři doporučit, říct, co z nich uvařili nebo popsat, jak jim chutnají. S rodičem po boku to bude báječné!

inspirace: https://www.skutecnezdravaskola.cz/novinky/skolni-blogy/klarka-s-maminkou-vari

a zajet si můžete pro suroviny na některé z míst: https://www.skutecnezdravaskola.cz/mapa-skutecne-zdravych-dodavatelu

červená řepa: https://ceskozdrave.cz/cervena-repa-nabizi-nasemu-telu-celou-radu-benefitu/?utm_source=snap&utm_medium=fb&utm_campaign=fb&fbclid=IwAR3APvnvj0jCwG1pqMn_2hp_JQAVaedMb3n3K3iiiIDudR_nnc5qhnF0DBc


ZÁŘÍ

7.9.    1. Třídní schůzky 15:30

10.9.   Výlet na Zámeček (Dolní zahrady)

17.9.   Výlet na Lebedovský Mlýn 

28.9.  Den české státnosti - státní svátek

změna termínu: 1.10. Jablko pro Václava v 15:30 - akce na školní zahradě společně s rodiči a dalšími rodinnými členy (doneste jablíčka (výstava jablek), dobroty z jablek - zdravé a chutné)

Přineste na zahradu MŠ přebytky ze zahrady a děti si je mohou jako farmáři doporučit, říct, co z nich uvařili nebo popsat, jak jim chutnají. S rodičem po boku to bude báječné! 

Každou středu u nás ve třídě bude probíhat praxe studentek SPgŠ 




Organizace školního roku 2020/2021

  • Školní rok 2020/21 začíná v MŠ v úterý 1. září 2020.
  • Podzimní prázdniny: čtvrtek 29. října a pátek 30. října 2020 (provoz školy bude omezen dle přihlášených dětí).
  • Vánoční prázdniny: ve středu 23. prosince 2020 a skončí v neděli 3.ledna 2021. MŠ bude v provozu od pondělí 4. ledna 2021
  • Jarní prázdniny - okres Kroměříž: 8. 3. - 14. 3. 2021 (provoz školy bude omezen dle přihlášených dětí).
  • Velikonoční prázdniny: čtvrtek 1. dubna 2021 (provoz školy bude omezen).
  • Konec školního roku: ve středu 30. června 2021. Hlavní prázdniny budou trvat od čtvrtka 1. července 2021 do úterý 31. srpna 2021.
  • Rodiče budou v dubnu informování o uzavření mateřské školy v době letních prázdnin.