
Na prázdniny autem, vlakem, letadlem
Den dětí
Děti z celého světa
Být odlišný není špatně - to jsme se s dětmi naučili v tomto týdnu. Povídali jsme si o všech lidech, kteří na světě žijí, jak vypadají a jaká je jejich kultura. Naučili jsme se písničku s ukazováním o malém indiánovi, který se plaví po řece. Společnými silami se nám podařilo vytvořit velkou mapu světa, ke které jsme každý přimalovali jednu postavičku. Nakonec jsme se v pátek proměnili na indiány, vyrobili jsme si indiánské čelenky a zatancovali jsme si kolem ohniště.
Mláďátka
Byl jednou jeden domeček a u domečku dvoreček. Na dvorečku přes vrátka, jsou vidět různá zvířátka. Děti poznávaly zvířátka na obrázcích a přiřazovaly k nim jednotlivá mláďátka. Rozlišovaly kdo kokrhá, měčí, bučí, pípá atd. Hledali jsme ztracené mláďátka a muzicírovali na dvorečku. Do našeho koncertu se zapojila všechna zvířátka a bylo veselo. V závěru týdne jsme navštívili podzámeckou zahradu, kde jsme pojmenovávali všechno kolem nás. Zahlédli jsme veverku Čiperku, půvabného páva, který se pyšnil překrásným vějířovitým ocasem. Paviáni v klecích si pochutnávali na zelených větvičkách, kachny s malými káčaty dováděly na rybníce a lekníny zdobily zámeckou kašnu. Sluníčko probleskovalo v korunách stromů a ptáčci nám prozpěvovali na cestu - byl to nádherný den.
HOSPODÁŘSKÁ ZVÍŘÁTKA
Beruška a její kamarádi...
Během celého týdne jsme pozorovali život v trávě. Broučci, motýlci, berušky, včelky, čmeláčci a další všelijaký hmyz se stal středem našeho zájmu. Létali jsme jako barevní motýlci na louce, jako pilní mravenečci jsme uklízeli naše ,,školkové mraveniště", jako včelky jsme poletovali a sbírali pyl z květů a nosili jej do úlu, počítali jsme kolik má beruška teček na krovkách a prohlédli jsme si, kde bydlí naše žížalky. Z barevných skvrn se nám podařilo vyčarovat nádherné pestrobarevné motýlky.
Maminka je moje sluníčko
Já a moje rodina...
V rámci tohoto tématu jsme si povídali o rodině, kdo do ní patří, zda máme sourozence, prarodiče, jak se jmenují a kde bydlí. Z nasbíraných přírodnin jsme si dle fantazie vyzdobili předlohu obličeje maminky a zopakovali si z kterých částí se skládá. Na naší zahrádce jsme zalévali vysetá semínka, aby se konečně probudila k životu. Práce na školní zahrádce nás moc baví a lopaty s hráběmi i kolečky jsou pro nás nejoblíbenější pracovní nářadí.
Planeta Země a její ochrana
Velikonoce jsou svátky jara
Přiletěli čápi.
Na jaře všude slyšíme ptačí štěbetání a švitoření. I my jsme se s dětmi zaposlouchali do ptačího zpěvu a venku pozorovali, kde naši ptáčci zpěváčci hnízdí a zda už se některý z nich zabydlel v ,,naší" budce na stromě. Na obrázcích jsme se naučili rozlišovat některé ptáčky, kteří k nám na jaře přilétají ( vlaštovku, čápa, jiřičku ) nebo u nás přes zimu zůstávají ( vrabec, sýkorka, kos, datel ). Teď už poznáme i zvuk klování datla do stromu či kosí štěbetání. Víme, čím se ptáčci živí, že jsou užiteční a proto je musíme chránit.
Otevírání zahrady
Když jaro ťuká...rozkvétají fialky
V rámci tohoto tématu jsme se zaměřovali na znaky jara
(přilétají ptáci z teplých krajin, taje sníh, objevují se první jarní
květy, připravuje se půda pro setí...) Seznámili jsme se s názvy prvních janích květin, které se objevily na záhoncích a v trávě. Nastříhali jsme si jarní travičku, do ní nalepili květinky, namalovali zelenou louku, na které nám už poletují pestrobarevní motýlci. Vyseli jsme řeřichu, abychom si prakticky ověřili, co všechno potřebuje semínko k tomu, aby se probudilo a vyrostlo. Jakmile se nám naše ,,zahrádka" zazelenala ochutnaly jsme rostlinky, a doplnili tak potřebné vitamíny. Aby nás sluníčko více hřálo, naučili jsme se písničku: Hřej sluníčko, hřej. Celé dva týdny jsme byli pilní jako ,,Berušky" a jak nám to šlo? Na to se můžete podívat ve fotogalerii.
Nota, nota, notička
BŘEZEN - měsíc knihy
Děti považují knihu za dobrého kamaráda, který je zdrojem nových poznatků, ale i báječných příběhů. V rámci realizace tohoto tématu jsme s dětmi navštívili místní knihovnu. Zde nás provázela paní knihovnice, která dětem vysvětlila jak zacházíme s knihou, kdo je ilustrátor a kdo spisovatel. Mohlli jsme si prohlédnout spoustu krásných obrázkových knih a leporel určených pro nejmenší ,,čtenáře". Vyroblili jsme si záložky do našich oblíbených knížek, vyzkoušeli si ilustrovat vlastní leporelo, které jsme si vystavili, aby nám připomínalo jak jsme šikovní malíři. A že se naše společně vynaložené úsilí vyplatilo, můžete vidět v naší beruškové fotogalerii.
Masopustní rejdění
Moje tělo, moje zdraví...
V rámci tohoto tématu jsme si osvojovali poznatky o těle a jeho zdraví, děti se věnovaly aktivitám, pohybovým činnostem, které je rozvíjely v oblasti poznávání vlastního těla a zdraví. Oblíbeným společníkem celého týdne se stala opička Žofka o kterou děti pečovaly a ošetřovaly její zranění. Povídali jsme si i o tom jaké hygienické návyky musíme dodržovat, abychom předcházeli nemocem. V závěru týdne jsme si vytvořili bacila Emila, který nám zpestřil výzdobu v šatně.
Zimní radovánky
Téma zimní radovánky jsme si náramně užili i přesto, že venku sněhová peřina roztála. Děti to neodradilo a zimním sportům se naplno oddaly i v naší třídě Berušek. Sportování děti bavilo, kluky nejvíce uchvátil hokej (střílení do brány se jim dařilo) a holčičky si užili krasobruslení s barevnými šátky. Nechyběla ani pořádná koulovačka. Děti se trefovaly do našeho oblíbeného sněhuláka Gustava, kterého si každý den zkoušely postavit znova a znova. Vyzkoušeli jsme si lyžování i bobování a soutěžili, kdo projede nejrychleji bobovou dráhu, až do cíle. Kreslení do ,,snížku" umocnilo náš celkový zážitek z tohoto vydařeného týdne.
Čím budu - každý něco dělá
Co se děje u krmítka ?
"Paní Zima už je tu"
"My tři králové jdeme k vám..."
Vánoční besídka

Chystáme se na Vánoce
Když Mikuláš naděluje
Co si oblékáme a obouváme
Na sv.Martina, kouřívá se z komína, na sv. Martínka bývá bílá peřinka...
V duchu této pranostiky se nesl celý týden.Prostřednictvím dramatizace jsme se seznámili s legendou sv. Martina, který učinil dobrý skutek a obdaroval bližního. I my jsme se zamýšleli nad tím, jak bychom mohli pomoci svému kamarádovi nebo rodičům doma. Děti v pracovních listech vyznačily cestičku Martina k žebrákovi. Určovaly, kdo je pod Martinovým pláštěm schovaný a podle zvuku rolniček hledaly ztraceného koně. V rámci kooperativní hry jsme sv. Martinovi postavili malý kostelíček s cestičkou, aby do něj trefil. Společně jsme se naučili písničku: Martin jede na melodii písničky: Pec nám spadla s doprovodem na dětské hudební nástroje. Paní učitelka nám připravila slané těsto, ze kterého jsme hnětli a vyvalovali svatomatinské rohlíčky, vykrajovali jsme podkovičky. Práce s těstem nás moc bavila a tak máme už natrénováno na pečení vánočního cukroví. V rámci pohybových aktivit jsme si zahráli na koňské dostihy, při kterých jsme překonávali překážky (přelézali, podlézali, přeskakovali). Nejvíce se nám líbila jízda ve dvojici s kamarádem (Martin a jeho kůň ) ve spřežení (s využitím švihadla) , kdy jsme se proháněli mezi ostatními dětmi (stromy). Vyhledávaly jsme ztracené podkovičky, pro koníčky na nožičky. Při pohybových hrách (na víceúčelovém hřišti) jsme pak zkoušeli cválat jako koníci a zahráli si na koňské dostihy. Zapojili jsme do podzimního úklidu školní zahrady, děti procvičovaly pracovní dovednosti - shrabovaly listy na hromádky a soutěžily, kdo udělá největší hromadu. V závěru jsme je přeskakovali a brodili se ve spadeném listí...to vám byla bezva zábava! J.C.
Společně zkoumáme
Poznáváme
Na začátku měsíce října jsme poznávali ježky. Učili jsme se písničku " Hruška na zem padala" a poté jsme si ježečky i vyrobili. V areálu mateřské školy máme ježkoviště, kde ježci přes zimu spí a tak jsme je byli navštívit.
11.10.2021 jsme společně s třídou Cvrčků navštívili knihovnu, kde se seznámili s příběhem o Medvídkovi Pú. Děti bedlivě poslouchali příběh a na závěr jsme si prohlíželi zajímavé dětské knížky.
Následující dva týdny jsme se věnovali tématu "Zeleninové lečo". Ochutnávali jsme, přirovnávali, poznávali a také vyráběli. Děti se seznámily s pohádkou "O veliké řepě" a společně si ji zkusily také zahrát. V mateřské škole také společně s ostatními dětmi slavíme narozeniny, navzájem si blahopřejeme a poté si rozdáme dobroty. Spoluvytváříme tak kamarádské a příjemné prostředí pro všechny.
P.K.
Dozvídáme se
Ve třetím týdnu měsíce září jsme se s dětmi věnovali tématu Moje rodinu. Zopakovali jsme si, kdo rodinu tvoří, naučili jsme písničku První počítání a navštívili dopravní hřiště. na kterém se děti seznámily se základy dopravní výchovy: jízda vpravo, reakce na světelnou signalizaci, dodržování dopravních předpisů.
Poslední týden v září jsme měli téma Košík plný ovoce. Děti se seznamovaly s plody které nám rostou na zahrádce a zkusili jsme si je také ochutnat. Společně jsme se naučili písničku Ježek a hruška a pár ježků jsme si i vyrobili a ozdobili je voskovkami a anilinovými barvami.
23.9. proběhla na školní zahradě, společně s třídou Cvrčků, akce Uspávání čmeláků. Děti si vyrobily čmeláčky a zdárně splnily všechna 4 stanoviště: čmeláčí puzzle, překážková dráha s vyrobeným čmelákem, zdobení perníčků a opylení květů. Nakonec všechny děti čmeláky opravdu uspaly společně zazpívanou písničkou. Akce se vydařila a těšíme se na další.
P.K.











Přišel jsem mezi vás...
Začátek školního roku a s tím spojený vstup do kolektivního zařízení MŠ je pro dítě velká životní změna, v rámci které se postupně začíná socializovat, učí se přizpůsobovat ostatním, režimu v MŠ a už to není jen já, ale my. Předškoláček se seznamuje s novým prostředím, pravidly společného soužití, se zaměstnanci, poznává nové kamarády, získává nové podněty, návyky a učí se postupně odloučit od svých nejbližších. Většina dětí zpočátku poplakává, a proto se paní učitelky co nejvíce snaží usnadnit dítěti vstup do MŠ. Zařazujeme prosociální hry a činnosti, které slouží k navázání kamarádských vztahů mezi dětmi, k usnadnění orientace v novém prostředí. Vhodně zvolené činnosti je zároveň rozveselí a pomohou tak překonat prvopočáteční obtíže spojené s nástupem do předškolního zařízení.
Prosím tedy dopřejme dětem čas na postupnou adaptaci, povzbuzujme je, buďme trpěliví, laskaví a vstřícní k potřebám našich nejmenších a věřme, že jednou budeme hrdí na to, jak vše samostatně zvládají.
J.C.